SELAMAT DATANG DAN SELAMAT MEMBACA

Sabtu, 5 September 2015

BESENAM PERPANJANG UMUR 7 TAHUN

Siapa yang tak ingin panjang umur, sihat bugar dengan cara yang mudah dan sederhana? Cara berikut tampaknya boleh dicuba oleh semua orang. Yakni dengan cukup berjalan kaki 20-25 minit per hari.
Para ahli menyebut hanya dengan berjalan kurang dari satu jam itu, jika dilakukan dengan rutin boleh memanjangkan umur hingga tujuh tahun. Dengan rutin berjalan kaki setiap hari orang akan mengurangkan risiko daripada penyakit jantung, terutamanya pada mereka yang berusia 50 atau 60 tahunan.
Di Inggeris penyakit jantung jadi pembunuh terbesar. Kematian akibat penyakit ini berlaku setiap
tujuh minit. Sukan sebenarnya telah lama menjadi cara paling mudah untuk mengurangkan risiko penyakit ini, termasuk juga mengurangkan risiko obesiti dan diabetes.
Fakta manfaat jalan kaki itu dipaparkan dalam kongres European Society of Cardiology (ESC) Congress. Kajian oleh Saarland University, Jerman itu melibatkan 69 orang yang sihat tidak merokok berusia antara 30-60 tahun yang sebelumnya tidak pernah bersenam secara rutin.
Mereka masing-masing menjalankan ujian darah selama enam bulan kajian. Selama masa itu mereka mendapat latihan aerobik, latihan selang intensiti tinggi dan latihan kekuatan otot. Selain ujian darah mereka juga mendapatkan ujian proses anti-penuaan dan pembaikan DNA.
"Dapat disimpulkan jika orang bersenam secara teratur, mereka mungkin akan mengalami mundurnya proses penuaan," kata Sanjay Sharma, profesor masalah penyakit jantung yang menurun di jurusan kardiologi sukan di ST George 's University Hospital yang berada di bawah naungan NHS Foundation Trust di London.
"Kita mungkin tak boleh sepenuhnya terhindar dari penuaan, tetapi kita boleh melambatkan proses itu. Kita mungkin boleh kelihatan muda kini berusia 70 tahun, bahkan boleh hidup hingga usia 90-an, "kata Sharma seperti dikutip dari Indepedent.
"Sukan boleh memberi 3-7 tahun tambahan usia. Selain itu sukan juga bermanfaat sebagai antidepresan, memperbaiki fungsi ingatan dan bahkan juga ada yang menyebut boleh meringankan derita akibat dementia. "
Cadangan dari para ahli bagi setiap orang boleh berjalan atau berjogging 20 minit setiap hari dan mengubah pola makan jadi lebih sihat untuk hasil lebih maksimum. Penyelidik juga menyebut sukan boleh memperbaiki fungsi otak.
Sukan juga terbukti tetap memberi manfaat tak peduli di usia berapa orang memulakan. Orang yang mula bersenam pada usia 70 tahun akan mengurangkan risiko diserang masalah degupan jantung tak teratur hingga 10 peratus berbanding mereka yang berusia lebih dari 80 tahun.
"Kajian ini memberikan lebih banyak pemahaman mengapa aktiviti fizikal itu sangat penting," kata Christi Deaton, profesor dari Florence Nightingale Foundation di Clinical Nursing Research, Cambridge Institute of Public Health.
"Penyelidikan ini juga membantu kita untuk memahami proses penuaan sel, inilah yang menggerakkan sistem penuaan organ dan tubuh kita. Aktiviti fizikal memang boleh berpengaruh hingga ke level bimbit, "kata Deaton.
"Semakin aktif anda, tak kira bila anda memulakannya, semakin banyak keuntungan anda dapatkan."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan