SELAMAT DATANG DAN SELAMAT MEMBACA

Ahad, 20 Julai 2014

Pejuang Hamas berjaya Masuk Israel Melalui Terowong

Pejuang Hamas berjaya Masuk Israel Melalui Terowong


Tentera Israel melepaskan tembakan ke arah Semenanjung Gaza dari kedudukan mereka berhampiran sempadan pada hari Sabtu. Serangan Israel membunuh 20 orang di Gaza
KreditMenahem Kahana / Agence France-Presse -. Getty Images
GAZA CITY - Lapan pejuang Palestin muncul dari terowong 300 kilometer di Israel pada pagi Sabtu, bersenjata dengan senjata automatik dan memakai pakaian seragam tentera Israel , berkata tentera Israel. Pejuang Palestin itu melepaskan tembakan bom tangan roket ke arah dua jip peronda tentera Israel, bermula pertempuran yang mengorbankan dua orang pegawai Israel dan salah seorang daripada pejuang itu, menurut tentera. Selebihnya kemudian berundur semula ke bawah tanah, kembali ke Gaza.

 Beberapa jam kemudian, tentera berkata, dua lagi pejuang Palestin memasuki Israel sama ada melalui terowong atau  dengan melanggar undang-undang pagar sempadan. Israel berkata, mereka membawa penenang dan gari; seorang telah ditembak dan yang lain terbunuh ketika tali pinggang yang pakainya diletupkan, kata seorang jurucakap tentera.

 Dan malam Sabtu, dalam serangan yang lain sebelumnya, seorang pejuang tergelincir melalui terowong yang berbeza ke dalam wilayah Israel dan menembak kumpulan tentera yang membunuhnya, menurut tentera.

 Kemampuan pejuang Palestin menyusup masuk ke dalam Israel walaupun tentera Israel menebrus masuk jauh ke dalam Gaza, membunuh 48 rakyat Palestin di tengah-tengah perang darat sengit. Ia berkata tumpuan adalah kepada memusnahkan rangkaian terowong canggih sebelum mereka boleh digunakan untuk melancarkan serangan.

Lapan  ahli keluarga Abu Jarad  dikebumikan Sabtu di Gaza City.  KreditTyler Hicks / The New York
 Times
Pertembungan pagi adalah kali pertama dalam perang semasa dimana  pejuang Palestin membunuh tentera di Israel. Hanya beberapa hari lepas, 13 lelaki bersenjata Hamas menerobos dari terowong lain ke dalam Israel dalam usaha menyerang.


 Pegawai Israel menyifatkan sebagai berjaya dalam menangkis serangan ke atas Israel. Tetapi terbukti bahawa Hamas boleh menyerang walaupun semasa mereka diserang melalui rangkaian terowong yang pegawai Israel dedahkan bahawa mereka hanya mula mempelajarinya selama setahun untuk merancang cara untuk memusnahkan mereka.

 Walaupun kerajaan telah berkata kempen tanah akan terhad dan memberi tumpuan kepada terowong, intensiti yang semakin meningkat daripada pertempuran yang menolak jauh ke dalam kawasan awam mencadangkan bahawa kesan ke atas penduduk awam Gaza boleh berkembang lebih besar lagi.

 Sudah, berpuluh-puluh ribu penduduk Gaza terpaksa melarikan diri. Hari ini kematian tol muncul untuk menjadi yang tertinggi sejak 8 Julai, apabila Israel memulakan serangan udara katanya bertujuan untuk memadamkan serangan roket. Pada satu hospital di utara Gaza, pengarah itu berkata 40 mangsa tiba dalam hanya empat jam pagi Sabtu, angka yang telah biasa dalam hari itu sebelum pencerobohan tanah.

 Angka kematian rakyat Palestin di Gaza semasa perang meningkat kepada 336, dengan lebih daripada 2,400 cedera, kata Kementerian Kesihatan Palestin. Kira-kira 75 peratus daripada mangsa telah orang awam, menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

     Warga Palestin dipindahkan dari Utara Semenanjung Gaza menunggu bekalan
makanan pada hari Sabtu.

KreditTyler Hicks / The New York Times
Tentera Israel menjatuhkan risalah menggesa penduduk di kawasan-kawasan tambahan, termasuk dua kem-kem pelarian yang sesak, Al-Bureij dan Al-Maghazi, berpindah, meningkatkan kemarahan dari Bangsa-Bangsa Bersatu, yang mengatakan bahawa tempat perlindungan itu sudah sesak dan dalam bahaya kehabisan bekalan .

Lebih daripada 63,000 orang telah berpusu-pusu ke tempat perlindungan rasmi, angka yang telah tiga kali ganda dalam dua hari, dan banyak lagi telah mengambil perlindungan dengan rakan-rakan dan keluarga.

sumber:zakriali..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan