SELAMAT DATANG DAN SELAMAT MEMBACA

Rabu, 12 Februari 2014

TIPS MENAHAN KECING SECARA SEHAT

  TIPS MENAHAN KECING SECARA SEHAT

Salam sejahtera untuk pembaca,. kali ini saya ingin  bercerita mengenai KENCING,cerita mengenai kencing ini sebenarnya agak kelakar juga,tpi pada hakikatnya kencing adalah rutin kita sebagai manusia,tapi bukan KENCING MANIS,... kencing ini sebenarnya adalah tugasan tubuh yang pada sebenarnya adalah normal,melainkan kalau asyik-asyik kencing,...

      Tapi walaupun bagaimana pun disini saya ingin memberikan sedikit tips-tips mengatur atau mengawal secara sehat mengenai kencing ketika dalam PERJALANAN,PEJABAT atau mungkin orang yang sedang duduk di atas PELAMIN,hahaha,,.. kelakar plak,.
   Ok,. kita terus saja kepada tips-tipsnya,...

1) SILANG KAKI KETIKA BERDIRI


 Cuba untuk menyilangkan kaki ketia anda sedang berdiri,kerana dengan cara juga boleh  mmbantu menahan kencing,. akan tetapi jangan menyilangkan kaki ketika duduk,buat seperti di atas dan cuba angkat sedikit,gaya duduk lelaki. hal ini dapa menekan kandungan pundi






2) DUDUK TEGAK



 Sewaktu kita dalam keadaan duduk,cuba duduk dalam posisi tegak atau dengan punggung yang lurus agar memberi ruang maksimum pada kandungan pundi. dan tekan paha dengan cara bersamaan(serentak) dan cuba janga bersandar pada kerusi atau dinding.

3) JANGAN BERPINDAH TEMPAT ATAU POSISI


jika kita dalam keadaan duduk,dan tiba-tiba ada perasaan ingin kencing,cuba jangan melengahkan masa bertukar-tukar tempat berdiri mahupun duduk sehingga kita ada ruang masa untuk ke tandas. kerna dengan cara kita boleh menahan kencing tapi untuk waktu yang ringkas,dan usahakan untuk secepatnya ke tandas.

 4) CUBA ALIHKAN PIKIRAN


Dengan megalihkan pikiran untuk tidak memikirkan pintu tandas anda juga mampu menahan persaan kencing,dan cuba fokus pada kerja anda walaupun terasa sakit,.
   sebenarnya menahan kencing ini tidak baik untuk kesihatan,dan ianya membahayakan daripada kita diserang penyakit peNdiX. dari itu sekiranya kita sudah menahan kencing yang begitu lama sebaiknya terus dapatkan air yang secukupnya untuk membuang semula kencing yang pernah kita tangguhkan,agar racun atau bakteria yang tersekat di saluran                                                       pundi dikeluarkan secepatnya.


           +  ITU SAJA TIPS YANG BOLEH SAYA TULIS DALAM ARTIKEL KALI INI,..+

  harap dapat membantu anda di luar sana,.apatah lagi 
kalau dalam perjalan menggunakan pengangkutan awam,terasa
 segan pula,kalau asyik nak suruh pemandu bus,. melainkan
 kalau kenderaan sendiri,.wassalam,..


SAMA-SAMA KITA BACA,. ini saja artikel malam ni,.. 
sila dapatkan tips2 lain jika masih kekurangan tips,..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan