SELAMAT DATANG DAN SELAMAT MEMBACA

Rabu, 22 April 2020

Syarikat akan mengalihkan rantaian bekalan dari China selepas krisis coronavirus, Mark Mobius meramalkan



Syarikat-syarikat di seluruh dunia akan mengubah rantaian bekalan mereka agar tidak terlalu bergantung pada China setelah berlakunya krisis koronavirus, menurut pelabur Mark Mobius.

Bercakap kepada "Street Signs Europe" CNBC pada hari Selasa, Mobius, pengasas Mobius Capital Partners, mengatakan bahawa pandemi itu telah mendorong pemikiran semula di kalangan
perniagaan kerana mereka berusaha untuk mengurangkan kejutan bekalan dari sebarang peristiwa masa depan dengan skala yang sama.

"Banyak pembeli dan banyak orang bergantung pada rantaian bekalan di China sekarang mempunyai pemikiran kedua, dan mulai mempelbagaikan rantaian bekalan mereka sebanyak mungkin untuk lebih dekat dengan rumah," katanya.

Mobius menyatakan bahawa di Amerika Syarikat, "tentu saja" akan menjadi pilihan untuk syarikat yang berpusat di A.S., atau di lebih banyak pasaran luar negara tempatan seperti Mexico atau Kanada.

"Tetapi pada akhirnya, saya rasa akan ada kepelbagaian di mana rantaian bekalan ini dipindahkan ke tempat-tempat seperti Vietnam, Bangladesh, Turki, bahkan Brazil, sehingga syarikat-syarikat ini dapat memiliki rantai bekalan yang lebih pelbagai," tambahnya. .


Bercakap kepada CNBC pada hari Isnin, penganalisis bebas Fraser Howie juga mengatakan pemerintah akan berusaha untuk mengurangkan kebergantungan mereka kepada China, walaupun dia menyatakan bahawa "tidak mungkin China akan diabaikan."

Sementara itu, Richard Martin IMA Asia minggu lalu mengatakan bahawa walaupun pengeluar di beberapa industri telah mula beroperasi keluar dari China sebelum wabah Covid-19, pandemi itu menambahkan "putaran nasionalis" untuk pertimbangan mengenai penstrukturan rantai bekalan.

Banyak sektor, seperti farmaseutikal, pertanian dan tenaga, berada di bawah tekanan di tengah krisis kesihatan global, kerana pergantungan mereka pada ekonomi seperti China dan batasan logistik antarabangsa telah membebani rantaian bekalan.

Sementara itu, harga minyak A.S. menjunam ketika krisis menyebabkan penawaran melebihi permintaan, menyebabkan kontrak niaga hadapan minyak West Texas Intermediate (WTI) untuk penghantaran Mei jatuh ke wilayah negatif untuk pertama kalinya dalam sejarah pada hari Isnin.

Mobius memberitahu CNBC pada Selasa bahawa banyak pasaran baru muncul akan mendapat keuntungan daripada pergerakan komoditi ke bawah.

"Harga minyak, itu merupakan dorongan hebat bagi sejumlah negara pasar baru muncul, seperti India, seperti China, dan sebagainya - negara-negara yang mengimport minyak - itu adalah berita baik," katanya. "Jadi walaupun itu buruk bagi syarikat minyak, itu bagus untuk beberapa negara ini."

data sumber

TUE, APR 21 202010:43 AM 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan