SELAMAT DATANG DAN SELAMAT MEMBACA

Isnin, 3 Mac 2014

KETAHUI SEBELUM MELANCONG KE DHAKA BANGLADESH

Kali ini saya nak menulis mengenai rakyat dan prasarana negara bangladesh,,.
cuba bayangkan rakyat bangladesh yang ada di malaysia ini yang pelik-pelik,wah cukup terbuka mata menilai sifat tingkah laku mereka dan terpikir bagaimana agaknya kehidupan rukun seharian di tanah air mereka?
        bangladesh,mempunyai kepadatan rakyat yang tersenarai padatnya di antara beberapa negara yang mempunyai kepadatan rakyat terpadat di dunia seperti indonesia di bahagia jawa atau di daerah-darerah yg merangkumi ibu kota jakarta,. berbalik kepada kepada bangladesh,bangladesh adalah sebuah negara babilon,yang beribukota  di DHAKA,jumlah penghuni dhaka mengikut senarai banci negara itu terdapat lebih kurang 24 juta penghuni dan hanya untuk di dalam kota dhaka saja ika di bandingkan hampir sama dengan jumlah penduduk malaysia,.


       mungkin di antara anda tidak pernah ke negara yang unik ini kan? jadi saya nak share sedikit
kalau ingin bertandan ke negara tersebut,pastinya anda akan menaiki pengangkutan kapal terbang,dan apa yang pasti jika anda dalam penerbangan,anda akan terasa bingit dengan mereka-mereka ini,almaklum mereka ni berkomunikasi terlalu bising,tambah lagi dengan udara dalam kapal tu seolah-olah mempunyai bau yang hampir sama dengan bau mereka,.beruntung kalau ada pramugari comel yang lalu,dan bolehlah terhidu bau yang wangi,.
    dan apabila kapal terbang hampir sampai airport,pihak penerbangan tempatan mengarahkan agar cabin di semburkan sejenis cecair,. seakan banyak nyamuk,padahalal
dari segi geogerafik dhaka tu tidak ada hutan,.



   di dhaka hampir semua jenis pengangkutan terutamanya bus-bus sudah tertelan uzur,kemik,cat pudar dll,selagi boleh bergerak,selagi itulah mereka menggunakan walaupun funsinya untuk pengangkutan dalam kawasan bandar sekali pun,.. kereta taksi mereka pun nak kata cantek pun tidak jikan dibandinghkan di malaysia,taksi buruk di malaysia adalah taksi terbaik di sana,dan menunggu hari untuk roboh saja,.
   kalau anda dapat menjejakkan kaki ke sana saya pikir anda akan tercengang dengan kota metoropolitan mereka,kerana apa yang anda akan lihat adalah pengalaman mata yang menakjubkan atau bahkan anda akan tergelak,. kerana apa yang anda lihat di sana adalah suasana yang sibuk hingga anda akan menyaksikan beberapa jenis kenderaan yang pelik,ada juga jenis lori yang di ubah suai menjadi sebuah bus-bus mini untuk pengangkutan awam,dan materialnya kenderaan tersebut di perbuat dari buluh dan kayu kecuali tayar,.
 
 Bila malam, jalan lengang sediki dengan kereta, bas dan kenderaan besar, tetapi masih meriah dengan beca, tut-tut dan segala macam kenderaan yang kecil. Walaupun kecil, termasuk kenderaan yang ditarik menggunakan orang seperti di atas). Laju semuanya. Orang yang menarik kenderaan itu pula berkaki ayam. Bayangkanlah kalau berkaki ayam di atas jalan raya...tapak kakinya tentu dah tebal. Tak rasa sakit lagi.Yang banyak lalu lalang adalah tut-tut, beca dan kenderaan kecil yang lain memunggah barang-barang ke pasar. Kalau tengok sayur dan buah yang mereka angkut semua segar-segar.

KLIK VIDEO NI VERSI DEKSTOP>> SAYA DAN RAKAN BANGLADESH
untuk handphone mungkin ada kesulitan untuk melihat video di atas
tapi jangan risau anda boleh tengok video saya melalui link di bawah.,,
UNTUK VIDEO VERSI MOBILE BOLEH KLIK>>> VIDEO AZMAN DAN BANGLADESH













 
pusat beli bela di sana kalau nak masuk harus melalui depan security guard,dan harus menjalani ujian scan,seolah-olah anda berada di airport,semua barang berupa handbag haru di periksa terlebih dahulu sebelum masuk ke dalam pusat membeli belah,. dan kalau anda bercuti ke sana seharusnya anda membawa seorang pekerja hotel sebagai juru tunjuk jalan-jalan yang ada di kota dhaka yang pelik,. dengan bertemankan seorang seorang pekerja hotel anda tak perlu risau,kerna warga bangladesh yang ada di sana sangat menitip beratkan tentang keselamatan pelancong yang berkunjung ke negara mereka,sehingga  mungkin anda akan merasa bosan mendengar perkataan berulang-ulang seperti ''have a problem, please call me...24 hour” huh! Dia punya motto tu diulang-ulang hingga anda mungkin akan menghafal perkataan itu. apapun jikaanda berkujung ke sana,mungkin anda akan mendapatkan pengalaman yang betul-betul adventure dan kelakar,.. sekian,...

4 ulasan:

  1. Boleh share maklumat berkaitan dhakka? My family akn pergi ke sana pd end of januari 2015 ini..hantar adk beljar di dacca mefical college..boleh email mklumat pd saya, rabiatul_adawiyah1989@yahoo.com

    BalasPadam
  2. Perkongsian yang sangat menarik dan bermanfaat...pemandangan yang tidak terdapat di negara kita...

    BalasPadam
  3. SAYA SEDANG MENCARI MAKLUMAT UNTUK PERGI KE BANGLADESH. RAKYAT MALAYSIA PERLU APPLY VISA TAK UNTUK KE SANA?
    TOLONG SAYA

    BalasPadam